Patti&Viki: Szardínia

Szóval mint már említettem, amelyik géppel megérkezett Patti és Viki, azzal ment haza Csillu és Ancsa..szintén az esti órákban.
Mire beértünk a lányokkal a városba, addigra már későfele járt, de azért még elugrottunk egyet pizzázni a szokásos helyen, a pizza Casaban..mert egy JÓ pizza még este 10kor sem hízlal. ;)

innen, habár a lányok már fáradtak voltak..még elkellett ugranunk egy helyre, ugyanis az egyik ausztrál barátom Jake a napokban hagyja el Bolognát és most volt a búcsúbulija az írkocsmában..aztán kitudja mikor látom legközelebb..
a kb 15-20perces "tiszteletemet teszem" után  irány haza..mert másnap utazunk!!

méghozzá a szardíniai Algheroba! (igaz a gép csak este indul, de azért rá kell készülni)
hát mi rá is készültünk..másnap a nyakunkba vettük a várost és a nézelődés stb után kiis mentünk a reptérre..a helyi járattal

ekkor már július 7-e van..és alig várjuk, hogy megérkezzünk! (egészen július 10ig Szardínián maradunk)

egyébként a "hostelünket" airbnb-n foglaltam viszonylag közel a központhoz..tulajdonképpen egy egész lakóház vagyis ilyen apartmant jelleg teljes felszereltséggel, wifivel (ami mondjuk kicsit gyengén működött), közel a szupermarkethez és a buszmegállóhoz...és igen: mivel bread&breakfast, reggelivel.. ami kb a második reggelig kiis tartott..dehát ez legyen a legnagyobb problémánk.

A tulaj korrekt volt, végig tartotta velünk a kapcsolatot és még a fiát is kiküldte értünk a reptérre, aki az egyik barátjával érkezett és kis táblácskával vártak minket, ám amikor meglátták mennyi cuccal vagyunk (3fő-3bőrönd) kicsit megszeppentek, de megoldották. Rövid autós városnézés után leszállítottak minket a helyszínre, mi pedig szépen berendezkedtünk és lassan el is mentünk aludni.

Másnap reggeli után úgy döntöttünk, felfedezzük kicsit a környéket, el is indultunk az óváros felé.

Mint látható, Alghero közvetlen tengerparti öblös rész egész nagy kikötővel, bájos óvárossal, saját stranddal és reptérrel.

és hogy egy kis tájékozódási pontot adjak itt egy térkép, amin láthatjátok a Stintino-La Pelosa részt, valamint Asinara sziget elhelyezkedését Algherohoz képest (majd mindenről szó lesz később)
(A sziget fővárosa egyébként nem Alghero, hanem Cagliari)

Több helyen is láttunk hasonló üzleteket általában kétféle létezett, az egyik ez a kalózos témájú, amásik az Alice csodaországban világát idézi, mindkettőben töménytelen mennyiségű tömény-gejl-búcsús édességhalom..stílszerűen az egyikben hordókon, a másikban gombákon

az egyéb utcaképpel&boltokkal kapcsolatban..mindenhol bárányos és csacsis dolgokat árultak (mindezt azért, mert a sziget észak-nyugati részéhez, a gyönyörű La pelosa strandhoz közel -erről majd később mutatok képeket- található egy sziget, a neve Asinara.
Asinara sziget jelenleg nemzeti parkként üzemel, ám korábban hadifogolytáborként, majd 1998-ig szigorúan őrzött börtönszigetként üzemelt.

Az első világháború során a szerbek által elfogott osztrák és magyar katonák egy részét az itt található, 1916 év végétől rendelkezésre álló hadifogolytáborba szállították. Az itt megfordult mintegy 25ezer fogolyból kb. 6000-nek ez is lett a végső nyughelye. A hadifoglyok a szigeten viszonylag szabadon mozoghattak, hiszen őreiknek nem kellett szökéstől tartani (sziget lévén), valamint a sziget egyébként nem volt lakott.
A háború után épült meg a börtön épülete, melyben nápolyi és szicíliai maffiózókat tartottak szigorú őrizet alatt.

Mint ahogy már említettem, a sziget nem volt lakott, aminek köszönhetően egyedülálló állat- és növényvilága viszonylag érintetlenül megmaradt. A szigeten honos a máshol nem található fehér szamár, mely a közönséges háziszamár egy fajtája (jelenleg kb. 90 db egyed él belőle), továbbá vannak itt még vadlovak, kecskék,muflonok, őzek és vaddisznók; gazdag madár (pl. rózsás flamingó)- , és tengeri állatvilág + van olyan szárazságtűrő növény is, mely csak a szigeten él meg.))

A szigetet egyébként ezúttal nem látogattuk meg, majd legközelebb.:)
és most térjünk vissza az algherói sétálóutcákra, hogy mi van itt még..

mindenféle gyöngyöket..nameg a tengerpartivárosok esetében elmaradhatatlan kagyló és egyéb dolgokat kínáló boltok, illetve az utcán többhelyen is kivan téve egy állvány, melyről 4féle (2férfi-2női) parfüm közül szabadon fújhatsz magadra..nyilván valamelyik általam nem ismert gyártónak a kampánya...hát már értem miért ingyenes és miért nem ismerem...:)

naés ezt figyeljétek!! virágzik a bougainvillea!! :)

illetve..van itt mégegy dolog, aminek utánanéztem: Sant'elmo..nem, ő nem a muppet show elmoja..Sant'elmo-t igazából sokszor összemossák szent erasmussal, aki a hagyomány szerint mártírhalált halt, valamint  a hajósok védőszentjükként, pártfogójukként tisztelik.
Róla kapta a nevét az ún. szent elmo tüze, ami egy viszonylag ritka természeti/meteorológiai jelenség (tulajdonképpen koronakisülés, mely zivataros, viharos időben léphet fel az ekkor keletkező igen erős elektromos mező hatására; többnyire magas, hosszú, hegyes végű tárgyak csúcsánál)

a délutáni program strandolás: megnéztük a helyi strandot, mely kb 10-15 perc séta távolságra volt a lakásunktól.. (szerencsére a lakás tartozékai közé tartozott pár napernyő, úgyhogy az erős napsütés sem volt akadály)

Az algheroi strand maga nem olyan nagy szám..hínáros kicsit, meg minden, de közel van és nincs sok ember.. a célnak épp megfelel

esti program gyanánt elindultunk valami étteremszerűt keresni..amit partközeli viszonylag nem drága hely és nem volt rossz a menü sem, de azért na..ettem már jobbat..
mindeközben kitaláltuk a  másnapi programot: elbuszozunk stintinoba a la pelosa beachre, amiről úgy tartják, Európa egyik legszebb strandja.. és nem véletlenül! :)

A lakásunktól kb 2perc sétára van abuszmegálló ahonnan indul a busz stintino felé...itt azonban mivel nem volt egyértelműen kitáblázva meg feliratozva volt egy kis kavarodás..de nemcsak mi voltunk tanácstalanok, hanem még rajtunk kívül legalább 6 ember ott ténfergett fel-alá.
Végül megérkezett  abuszunk nagy nehezen és kb 7 euróért el is vitt minket a strandhoz (visszafelé is 7 euró; az út kb egy óra..sajnos sok a megálló)

Útközben ami feltűnő volt, az a rengeteg napkollektor hektárokon keresztül! Sehol nem láttam még ekkora napkollektorültetvényt mint itt.

Na és megérkeztünk..nagyjából a többi embert követtük, hogy mégis merre induljunk a buszmegállótól, de azért viszonylag egyértelmű volt.. de egy biztos..még sosem láttam ilyen szép tengert mint itt!

Szóval a La Pelosa strand!
Nagyon szép fehérhomokos, átlátszóvízű sok hullámmal és ha nem vigyázol és kintfelejted magad a napon miközben pl hullámfürdőzöl nagyon könnyen leéghetsz, megsem érzed.
Természetesen a kapitalizmus ide is betört és az itt áruló idénymunkások akár még zajos-táncos marketingtevékenység útján is igyekeznek felhívni az ellustult és napozó nyaralóközönség figyelmét javarészt haszontalan termékeikre. Mindemellett persze kedvesek és készségesek (ezt értsd úgy, hogy ilyenkor az egész család kvázi kitelepszik a strandra, és mindenkinek megvan a feladata, míg a férfiak a munka oroszlánrészét végzik és felalá cipelik a portékát a strandon a tűző melegben, addig a nők árnyasabb helyen afro-és egyéb fonásokat kínálnak, és amikor megkérdeztük, nemtudják-e véletlenül merre van a mosdó, azonnal készségesen elküldték az egyik kisgyereket, hogy segítsen nekünk, és mutassa meg az irányt)
más boltosok viszont az árnyék helyett inkább a hűsítő vizet választják, és boltjukat félig a tengerbe helyezik el.

kinnebédeltünk a strandon..

majd amikor már nagyon égetett a nap (hiába volt ernyőnk) olyan fél2körül elindultunk hazafelé..majd pihi otthon..estefelé pedig megint megindultunk sétálni az óváros felé..majd ahogy ott sétálgatunk a parton egyszercsak egy komplett vidámparkban kötöttünk ki..volt itt minden..mint a búcsúban

és sajnos gyorsan, de elérkezett a hazautazásunk napja, de a gép csak estefelé megy, úgyhogy még volt időnk délelőtt kicsit mászkálni ( a város egy másik részében), délután pedig ismét fürdeni, de ezúttal ismét csak az algheroi strandon.

végül elrendeztük a kis dolgokat a házban..és elindultunk a buszhoz, majd a reptérre

és figyeljétek milyen a reptér bejárata..valami egészenfura fémszerkezet ami mintha fecskéket mintázna..és ezt megerősítendő..ugye milyen fura hogy San Benedetto terminál a neve aminek na mi a jelképe..?

kb 9re értünk Bolognában a reptérre, ahonnan taxival távoztunk!

és engedjetek meg nekem mégkét érdekességet!

1.Hamár Szicília esetében beszéltem a zászlóról, itt is utánanéztem!

ugyebár itt a négy mórfejes zászlóról beszéltünk, amiről egy nagyonszépkerek leírást találtam, amit kár szépíteni, így ahogy van idelinkelem nektek, ha érdekel :)

2. a nyelvekről..azt már megszokhattuk, ha olaszországban nyelvekről van szó, nem fogunk egységességet találni, hát ez itt sincsen másképp!: Az olasz és a szárd mellett két korzikai eredetű nyelvet is beszélnek a szigeten: a sassari nyelvet és a galluriai nyelvet. Alghero városában katalánul, Carlofortéban és Calasettában pedig egy ligúr dialektust beszélnek, míg néhány kisebb településen az idősek venetói és isztriai-dalmát dialektust.

nemsokára jövök a következő történettel!