Palermo-Eszti.

Június 29-én reggel 6:30-kor szállt fel a gépünk és megsem álltunk egészen Szicília fővárosáig, Palermoig.
mindez számunkra nagyon koránkelést jelentett (a meglehetősen késői fekvés után +még jött az a tény is, hogy mióta az egyik lakótársam Tom hazaköltözött, beköltözött helyére pár hétig a banda gitárosa, aki gitározási szenvedélyének épp a konyhában az ajtó előtt hódolt..ám sajnos épp rosszkor)
Mindenesetre kényelmesen elértük a gépet..amin a reggel 7 óra ellenére úgygondolták, hogy a 15fok egészen kellemes...úgyhogy még odafele (bár szóltunk hogy nagyon hideg van) sikerült is megfáznom.

a reptéren ez várt minket...itt állapítottuk meg először.."figyu..énnem is tudtam hogy szicília ilyen hegyvidékes" ezután.. előrelátóan már megvettük a visszafele jegyet is a reptéri buszra, habár a taxisok nagyon kínálgatták magukat..dejobb a busz..kb egy óra volt mire beértünk a városba, a tengerparton jöttünk végig..és megállapítottuk, hogy palermo meglehetősen egy kiterjedt város..illetve ami ránk nézve jó, hogy nekünk a belvárosba sikerült foglalni: a Via Roma-n található Mamamia urban sicily hostelbe, amit egyébként mindenkinek ajánlok. *erre még később visszatérek

szóval megérkeztünk és egészkönnyen megtaláltuk a szállásunkat és mivel még reggeliidővolt..és ez egy bread&breakfast..megis vendégeltek minket egyből reggelivel. Nagyon kis korrekt hely, korrekt reggelivel és nagyonszép fiatalos, modern berendezéssel.
Még a reggelink alatt odajött hozzánk a hely egyik dolgozója, aki valami tulajféle lehetett és szépen elmagyarázott mindent, amit a városról tudni lehetett (hol van jó étterem, jó piac, helyi látványosság, ilyesmi)...és sajnos itt tudatosult bennünk először, hogy palermonak..szicília fővárosának bizony nincs strandja..: kb 35perc buszozgatás a legközelebbi, ám úgymondják legszebb strandig, Mondelloig.

Mindenesetre..palermo 4 részből áll (a tulaj mindent szépen bejelölt a tőlük kapott térképen), megtudtuk, hogy 3 piac van, ahova érdemes elnézni, az egyik épp a hostelünktől 5perc sétára, a Vucceria, 2 éttermet ajánlott, elmondta a jobb parkokat (az egyikben van európa legöregebb fája), valamint a közlekedést Monreale (erről később még írok) és Mondello felé.
amíg a szobánk elkészül picit várni kellett..addig kiültünk ide, a hostel közös részébe a gangra
és most a hostelről.
Az elérhetőséget és a tippet bolognai erasmusos barátaimtól kaptam, akik szintén itt szálltak meg kb 2 hónappal ezelőtt, amikor a hostel nyílt..kb az első vendégek voltak.
Mi pedig az első magyarok.
Airbnb-n foglaltam, és akármilyen kérdésünk volt, egyből válaszoltak.Nagyon jól működött a kapcsolattartás
egyébként erről a hostelről van szó:

mint látjátok és mint említettem, ez a gang, innen két oldalra nyílnak a szobák, ezek a kisebbek, de szintén nagyon szép modern berendezéssel, onnan tudom, mert az utolsó éjszaka itt aludtunk az egyikben, előtte viszont ahogy mondták, a hostel legjobb szobáját kaptuk, 4 személyes..kettőnkre, saját fürdővel. (ígymondták: Palermo királynőinek..micsoda marketing :D)
Igen,..ez egy hostel szóval a saját fürdő nem alaptartozék.
Összességében szép szobánk volt, a via romá-ra nyíló ablakkal..szóval picit zajos. de elvoltunk.

kicsit később találkoztunk amásik tulajpasival is, ő mondta, hogy igen, most nyíltak és ez egy nagy beruházás volt nekik, ezért még főleg az elején mindig itt kell lenni, hogy minden rendben menjen (és egyébként is az alkalmazottak ma mind szabadságon vannak, ezért ők takarították a szobánkat is a másik tulajsráccal, mert az alkalmazottak esküvőn vannak, az semmibaj, hogy hétfő van) és hogy neki az a legfontosabb, hogy a vendégnek jó legyen, mert ha a vendégnek jó, neki is jó.
Szóval szimpatikus vállalkozói hozzáállást láthattunk, tényleg nagyon segítőkészek voltak mindenben és látszott hogy igyekeznek mindenkivel tartani a személyes jó kapcsolatot, így láttuk, hogy másoknak is ugyanúgy mint nekünk elmagyaráztak szépen mindent térképen.

a kilátás a szobánkból és a falfeliratok ahostelben

"Utazni annyi, mint értelmet adni az életnek, utazni annyi, mint életet adni az érzékeknek" nagyon nyers fordításban

"Olaszország Szicília nélkül nem hagy a lélekben egyetlen képet sem. Szicíliában van a kulcsa mindennek."

Szóval miután elfoglaltuk a szobánkat pici pihi..és tervezgetés, hogy mit csináljunk..eddigre már majdnem 1-2 lett..és végül úgy döntöttünk, csak elbuszozunk, megnézzük, mit tud ez a Mondello..kissénehezen, de megtaláltuk a buszmegállót..(a busz egyébként az utca végéről indult, de rettentő káosz volt ott..igen, itt a tömegközlekedés már naaaagyon déli..dudálás ezerrel mindenhol mindig, ha indokolt, ha nem, ha unatkoznak és stb. mint nápoly csak kicsit még délebbre..amit megjegyeztünk, hogy kb mindegyik autó fiat..mennyi lokálpatrióta!

sszóval kb félórás, 40perces buszozás (buszos városnézés) után megérkeztünk Mondelloba. OLyasmi mint egy kis öböl, azúrkék vízzel legalább 1 km hosszan gyönyörű!! kicsit körülnéztünk, úgymondanám, tipikus turista hely, tele sok kis étteremmel, egy kisebb térrel, bazáros és kisebb szállodák, apartmanok.

kis nap(ozás és )fürdőzés után visszatértünk Palermoba, összekészülődtünk és megindultunk, hogy keressünk egy éttermet a vacsihoz..megpróbáltuk azt megnézni amit ajánlottak, de azt túl drágának ítéltük..(egyébként mondták is, hogy az drágább), megnéztük még vagy kettő másik hely étlapját, majd az egyiknél kötöttünk ki..(útközben olyan helyeken jöttünk keresztül..hogy ha nem hoznék képet talán el sem hinnétek, hogy európában vagytok...demivel sötét voolt, ezért másnap ide még visszatértünk..fotózni.

szóval az étterem...kedves helynek tűnt, látványkonyhával, azonban már az elején gyanús lehetett volna, hogy amikor beértünk senki nem fogadott minket ( amúgy televolt az étterem) az arrajáró pincérek még csak nem is köszöntek és az előttünk ácsorgó pár is tanácstalanul nézelődött körbe..aztán valaki mégiscsak előkerült és mutatott nekünk egy asztalt, illetve két széket az utcára néző hatalmas ablak előtt az ablakhoz rögzített asztallal.. végülis nekünk itt is jólesz.

majd jött a rendelés..sajnos akármit kinéztünk, már semmi nem volt...úgyhogy mivel már felállni és elmenni nem akartunk, mégiscsak rendeltünk..habár nem azt amit eredetileg elterveztünk. és bár a kaja finom volt,..azért ettem már jobbat..a pincérek egy idő után már nem nagyon  vettek minket számításba, de a 2 eurós copertót (szolgáltatási díjat) természetesen felszámolták :)

ja és egyébként hogy mi is ez..hát figyeljetek..kívülről ilyen panírszerű valami belül tésztávalszósszal.

másnap.

először is visszatértünk arra a helyre, ahol tegnapeste jártunk..ezúttal fotózni..itt egyből egy kisebb piacba botlottunk, de ez még nem az igazi "álladleesik piac", deazért itt is volt látnivaló!

szóval most jól látszik..ezek a random kőtömbök és omladozó utcák, halomban a szemét, nő ki a fű az egykori templomból és mindez a belváros kellős közepén úgy tűnik senkit nem zavar..de azért ott a fény az alagút végén..nézzétek milyen csinos kis halstand,  és ez errefelé úgy tűnik nagyon elterjedt, szinte minden halstandon általános..
és bár a földön is hatalmas hallé és koszminden áradat volt mentünk tovább és az egyik kis utcában felfedeztük, hogy egy nagy fazékban főttkrupli készül..konkrétan főttkrumplit lehet vásárolni az utcán?

deegyébként mindenki nagyon bámult minket..akármerre jártunk

és ezután megérkeztünk a Garibaldi kertbe ahol nem más látványosságot néztünk meg, mint európa legöregebb fáját..csak éppen nem tudtuk eldönteni, hogy melyik az, mert 2 hatalmas gigantikusan nagy fa is volt...majd végül megtaláltuk a táblácskát, mely jelezte, hogy melyik is az amelyiket keressük tulajdonképpen..látjátok miylen pici vagyok...? :D

(hivatalosan ez olaszország 150 éves uniójának fája)

innen a kikötő felé vettük az irányt..épp amikor odaértünk futott be egy hatttalmas óceánjáró rengeteg utassal.a buszok pedig már ott várták őket, úgyhogy úgy éreztük, jobb innen lelépni, mielőtt ez a tömeg kiáramlik. de amúgy nagyon durva érzés ilyen közel állni egy ekkora hajóhoz..nagyon picinek éreztem magam..szintén. :D

egyébként a városban mindenhol lovaskocsik állnak a turistákra várakozva, egész iparág alakult ki. és mivel a nap nagyon erősen süt, errefelé még a ló fejére is kalapot adnak, erről majd lesz kép, vagy egyszerűen a hátára kötnek egy pálmafát..bár ez inkább már csak cirkuszi pucc, mint valós fényvédelem

ezután mentünk tovább (jó forróságvolt végig) és megsem álltunk, amíg el nem értünk a Teatro Massimoig: úgy döntöttünk, bemegyünk, ha jól emlékszem a belépő 5 euró volt.
épp még elcsíptük az angol nyelvű idegenvezetést, pont öt perce kezdődött, úgyhogy becsatlakoztunk.Az idegenvezetőnk feltűnően jól beszélt angolul, elvezetett minket a nézőtérre, majd onnan a VIP részlegen át a díszpáholyba.

A teatro Massimo Európa egyik legnagyobb színháza; egészen pontosan a párizsi Opéra National de Paris és a bécsi K.K. Hof-Opernhaus után a harmadik, olaszországban a legnagyobb, 3200 fő befogadóképességgel. A Keresztapa III. egyik színhelye.1974-ben felújítási munkálatok miatt bezárták, majd csak 23 évvel később nyitották meg újra a politikai belharcok és korrupció miatti felújításkéslekedések miatt.

Ahogy haladtunk teremről teremre, megálltunk egy lépcsősornál, ahol idegenvezetőnk elmondta, hogy arra nem szabad rálépni, mert az alatt állítólag..a lépcső alatt egy apáca sírja található..
továbbá., megmutatott nekünk egy termet, aminek ha beállsz a közepére és elkezdesz beszélni, csak magadat hallod, senkimást, akár ordítozhatnának is körülötted, nem fogod őket hallani.Ez például kifejezetten jó volt szónoklásra., mert nem vágnak bele a mondandódba..és kipróbáltuk. nagyon durva!!! :O

végül még arról is hallhattunk, mennyire figyelni kellett a szellőzés megoldásánál, nehogy  a hűvös levegő megártson aművészeknek..milyen figyelmesek!

az abizonyos VIP részleg

a visszhangos terem

ezután ismét eljutottunk egy piacos részhez, majd délután, amikor már lement az a rekkenő hőség ismét strandolás :)

ezen az estén..(látjátok milyen szép? :)) Mondelloban maradtunk, megnéztük milyen eza kis turista hely, ha leszáll az est..hát..nagyon turistás!..és nem is tudom honnan kerül telő ez a sok ember..perszer mind turista vagy éttermes

6-7nél előbb azonban semmilyen hely nem nyit ki..hiába éheztünk volna meg hamarabb.A menü természetesen tengergyülölcsös pizza&tészta volt mindkettőnknek.

éééés a desszert!! (ezt már nem az étteremben)
errefelé divat a fagyit nem tölcsérbe, hanem egyfajta kis zsömlébe rakni, vagy olyan fektetetttölcsérbe aminek a két vége lyukas (mintha egy alagút lenne) ez a cannoli és meg kell említenem még a cassata-t is
és ezt így eszik..nehéz elképzelni igaz? hát figyeljetek:

uhh nagyon durva nem? és akkora adag volt..szégyen vagy nem.. meg sem bírtam enni..

július 1-je., a 3.napunk palermoban.
mint mindig, most is városnézéssel töltöttük a délelőttöt.

A mai napi cél vagy katedrális és a kastély vagy monreale kolostora palermo fölött a hegyen.
el is indultunk a szokott utunkon a Vittorio Emanuele-n..nézelődünk jobbra balra, egyszercsak balra a semmiből. valamit láttunk. figyu az mi? nézzük meg!
így találtunk rá a Fontana della Vergogna-ra (a szégyen kútja) más nevén a Fontana Pretoriára, melyet eredetileg Firenzében állítottak fel még az 1500as évek közepén, majd néhány évvel később tulajdonosa eladta Palermonak. A 18-19. században a korrupt városvezetés jelképének /megtestesítőjének tekintették a kutat, majd a teret is átnevezték, a szégyen terévé ( a pucér alakok miatt részben)..érdekesség ugyanis, hogy a teret szinte minden irányból templomok veszik körül..(3.kép: a Santa Caterina templommal a háttérben)

és ha már templom, be is néztünk egybe..a kívülről abszolút jelentéktelen kinézetű, belülről viszont annál szebb San Giuseppe dei teatini templomba

egyébként a környék látványosságokban elég gazdag, ha már itt jártunk benéztünk a Palermoi egyetem társadalom-sport-jogi karának udvarára (ne kérdezzétek, hogy eza három hogy jön össze)

majd átmentünk a közelben lévő Santa Maria dell'Ammiraglio és St. Cataldo nevű helyekhez, amiket már sokszor láttunk képeslapokon. és végül az előbbibe be is mentünk kb 1-2 euróért. nagyonszép!! csupamozaikminden!! :)

ezután vissza a Vittorio Emanuele útra..és megyünk tovább a katedrális felé. és egyébként ahogy kiérünk a Vittorio Emanuele-re, épp abban a kereszteződésben vagyunk (piazza Vigliena) ami a város 4 részét elválasztja egymástól

majd ismét elkeveredtünk egy piachoz..
tudjátok anya azt mondta még annak idején, addig ne is gyere haza, amíg igazi jó olasz piacon nem voltál..úgytűnik..mostmár hazamehetek, mert ezaztán egy igazi olasz piacvolt..ahogy azt az ember elképzeli. sehol nem láttam még ennyiféle hatalmas egészséges és színes gyümölcsöt és zöldséget, az árusok kiabálnak mindenfelé, kóstoltatnak, a hal friss, és az egésznek megvan egy olyan sajátos hangulata, hogy egyből jókedvre derül tőle az ember

nemis csodálkozom ennek fényében, hogy nem igazán látni kövér olaszt; hiába esznek sok tésztát..mindig rengeteg halat és gyümölcs&zöldséget is fogyasztanak hozzá, és ha kajáról van szó, nem spórolnak..jó minőséget vesznek, ha kell piacról., még ha drágább is.

végül elértünk a katedrálishoz, de úgy döntöttünk, hogy aznap inkább felmegyünk a monreali kolostorba...majd amikor rájöttünk, hogy a buszok kb másfélóránként járnak, és az előző pont vagy 10perce ment el, ezért úgy döntöttünk, hogy mégis inkább ma csak a katedrálist nézzük meg, a várat és a kolostort, meg majd holnap, az utolsó napunkon, mivel ma már kicsit kicsúsztunk az időből..

tehát a katedrális, ahova fel is másztam..igen, sajnos nem bírok magammal..de kb 100lépcső és szép kilátás meg nagy szél fogadott odafenn :)

(egyébként a jegyvásárlásnál lehetett belépőt váltani a kriptákba, a tetőre és a királyi sírhelyekhez is., meg volt valami múzeumféle tárlat akármi..én mindegyikhez megvettem, eszti egyedül a tetőre nem tartott velem.)

ezen a képen egy picit látszik jobb oldalon, hogy a katedrális elején egy hatalmas Pandora ékszer reklámplakát van kihelyezve..ami mégiscsak fura egy vallási épületen..de furcsállásunkra hamar választ kaptunk., ugyanis ki volt írva, hogy a reklámból származó bevételek hozzájárulnak a katedrális felújításához.

ezt a "szekeret" jegyezzétek meg, még lesz róla szó később :)

és figyeljetek, itt ez a "szekér" megint, amit már említettem egyszer, és ez nem más, mint Szent Rozália diadalmas kocsija.

Szent Rozália Palermo és még több másik olasz város védőszentje, egész Szicíliában tisztelt személyiség.
Palermoi nemesi családból származott, majd a remete és önmegtartóztató élet mellett döntött és a hegyekbe költözött, ott is halt meg. Holttestét (melyet a plafonról csöpögő mészkőcseppek teljesen konzerváltak) állítólag 500 évvel később találták meg.
Többnyire jelenéseiről volt híres (így vezette nyomra holttestének megtalálóit is), egyik legjelentősebb volt, amikor egyik ilyen jelenése alkalmával megígérte, hogy aznap amikor csontjait ünnepélyes menetben hordozzák körül palermóban megszűnik a pestisjárvány ( a palermoi soha korábban nem látott hatalmas pestisjárvány a hagyomány szerint a hatalmasságok kapzsiságának eredménye, ugyanis egy Tuniszból érkező, kincsekkel megrakott vitorlás hajó hurcolta be a betegséget 1624. június 7-én.)

az délutáni/esti program szokás szerint fürdőzés..ezúttal utoljára.

visszafelé menetben pedig még megnéztük azt a teret, ami mellett mindig elhaladt a buszunk: Teatro Politeama Garibaldi

este megnéztük a másik éttermet amit a szálláson javasoltak..és bár sokat kellett sorbanállni, de megérte, nagyon finom volt a kaja és jó áron.és mindössze két percre a szállásunktól

ez az étterem volt a ferro di cavallo = patkó
szokásos...tengergyülölcseis tészta.. megunhatatlan :)

és végül elérkezett az utolsó napunk reggele!
összecsomagoltunk és reggeli után a bőröndjeinket még otthagytuk a szálláson és ismét gyalog indultunk meg, hogy megnézzük a várat és monrealét!

A vár, hivatalos nevén a normann palota mint említettem tehát a katedrálishoz közel fekszik, a monrealeba tartó úton és elég érdekesen megközelíthető..azon túl, hogy egy szép parkon keresztül lehet eljutni magához az épülethez, a bejárat épp a másik oldalon található, persze erre semmilyen jelzés nem utal.

odabent a várban kettő helyszínre volt érvényes a jegyünk. az egyik egy nagyon szép, szintén mozaikozott terem..kápolnajellegű..

a másik egy vallási kiállítás de nagyon újraértelmezett modern verzióban..innen is hoztam egy fényképet, majd meglátjátok.

és ez az az ominózus kiállítás amit egyszerűen nem tudunk mire vélni..és ennél még különbek is voltak..

ezután elsétáltunk a monrealeba tartó busz megállójához, ami szintén egy parkos rész mellett volt és itt különös dolgot láttunk...nemtudom nektek is vannak ilyen..nemis sztereotípiának mondanám, de ilyen elképzelések a fejetekben, hogyha pl azt mondom, szicília..akkor a délutánonként a parkban kaszinót rendező idős bácsik jutnak eszetekbe..?

közben érkezik a busz, és már megyünk is felfelé..igen, ugyanis monreale fennvan a hegyen..+megállapítottuk, hogy nagyon jó, hogy elértük a korábbit, mert igencsak sok idő feljutni. vagy pedig kifogtuk a csúcsforgalmat, de minimum félórát rá kell szánni...de megéri! :)

Ahol kirakott minket a busz, onnan még felfelé kellett sétálni egy kicsit, majd megérkeztünk a főtérre, ahonnan el lehetett indulni a sok kis utcába, a templomba, az ahhoz tartozó múzeumba, vagy a templomkertbe & kerengőbe

Mi egyenesen megindultunk a templom felé..itt azonban tényleg szigorúan vették a rövidnadrág és vállkidobós tilalmat..de nembaj.. kreativitás..;)

a templom után (ahova egyébként még időben érkeztünk..ugyanis majdhogy ránkzárták az ajtót a délutáni szieszta miatt) a múzeum felé vettük az irányt..persze csak a templom-shop után, ahol nagyon bájos kis betlehemeket árultak a világ minden népének megfelelő stílusban és népviseletben..(még olyan népekét is ahol nem a kereszténység a fő vallás)

ide a belépő a kerengő és a tető nélkül ha jól emlékszem 3-5 euró körül volt.

ezután ücsörögtünk kicsit a parkban majd ebéd, ezúttal kivételesen nem tengeritészta

majd vissza palermoba..elmentünk a cuccainkért. és irány a reptér..kb éjfélre értünk vissza bolognába.

(kilátás a reptérről)

néhány fotó még palermoról útközben itt-ottról

-itt parkolót neveztek el magyarországról

ezt a kisgyereket a Politeamanál kaptuk le...hiába, az olasz gyerekek annyira menők, hogy már gyerekkorban sem divat a kisbicikli, hanem a kis vörös moci..persze csak pótkerékkel..

a katedrálishoz vezető út tele volt furábbnál furább boltokkal..a szokásos hűtőmágnes-képeslap sztori mellett olyan helyeket is lehetett találni, ahol pl komplett életnagyságú vagy nagyobb szent és egyéb vallási szobrokat, komplett templomi berendezést szenteltvíztartót stb lehetett kapni, vagy pl komplett miseruhákat. csakhogy a dresscode-nak is eleget tegyünk.

csakúgy sétálsz az utcán és ezt látod..

és mégegy érdekességet szeretnék hozni nektek a végére..ha szicíliában jártok, minden ajándékbolt televan zsúfolva mindenféle fura 3lábú nőalakkal, akár képeslapon, akár hűtőmágnesen, akár máshol. miis ez?

ez a kép itt szicília zászlaja, a 3lábú lényre pontos és teljesen elfogadható magyarázatot nem találtam, a számomra talán még legelfogadhatóbb az, hogy a történet a hármasság ősi szimbólumára épül, egy római történetíró írása alapján, a sziget háromszögalakjából jött létre a szimbólum, amelyben a háromláb, a sziget sarkait szimbolizálja. A szimbólum neve egyébként triskelion.

Összességében megéri elmenni Palermoba és tényleg ha már ottvagytok, nézzetek át monrealeba is, de arra számítsatok..hogy na..délen vagyunk..